Specialsmøremidler -          
Kvalitet og totalrådgivning
          
Home - LUBRAL Specialsmøremidler
      Home  • 
SMØREMIDLER Printvenlig sidePrintvenlig side  

FLC-1010 kædespray

Doktor Rahbeks kædesmøretips - del 2
Anden del af Peter Rahbeks ultimative smøreguide.
08-10-2002 | Af: Peter Rahbek / dba.dk

Oprindeligt bragt i MC-Basen - dba.dk

Tyndtflydende smøremidler er de bedste - for entusiasten
Jeg selv foretrækker generelt de tyndtflydende, kemisk baserede smøremidler (såsom Lubral FLC-1010) frem for de voksholdige eller på anden måde træge og stærkt klæbrige midler, inklusive dem med keramiske fyldstoffer i. Årsagen er, at de tyndest flydende smøremidler i reglen trænger længst ind omkring kædens O-ringe, og det er ultimativt her behovet for smøring er allerstørst. De indvendige metalflader i kædens led smøres nemlig allerede med det fedt, som kædefabrikken kogte ind under fabrikationen.

Det er er netop kædens indvendige fedtdepoter, som skal holdes på plads med velsmurte O-ringe. Når først O-ringene er utætte eller slidt helt væk, forlader kædefedtet lynhurtigt leddenes indvendige hulrum. Fra nu af er det kun et spørgsmål om minutter før kæden brænder varm, så kæderullernes friktion pludselig øges, hvorefter kædehjulene straks slides hurtigt ned.

Kædens udvendige flader kan man i reglen holde tilstrækkeligt fedtede og vandskyende med et kortvarigt sprøjt med tyndt smøremiddel. Det er i reglen også disse flader og midler, der er de letteste at vaske rene igen. Men der skal smøres tit og ofte. Helst meget lidt af gangen, så den overskydende smøring ikke havner på tøjet eller rundt omkring på din yndlingsmaskines fælge, stel og øvrige alu-dele.

I praksis smører jeg konsekvent kæden hver gang jeg tanker benzin, hver gang jeg holder en pause efter 100-200 kilometers kørsel og hver gang jeg vender hjem eller har til hensigt at stalde cyklen op for natten. Det bliver hurtigt en hyggelig rutine at lytte til kædens "sang" og give den akkurat så meget spray, at den lige ikke rasler mere.

En væsentlig fordel ved tyndtflydende smøremidler er faktisk deres manglende vedhæftning. Husk at hver gang der slynges et par dråber smøremiddel af din kæde, så trækker de i reglen også lidt snavs med sig. Dette medfører, at jo mere du smører med det tyndtflydende sprøjt, desto renere kan du holde kæden.

Sværere er det, hvis du bruger tyktflydende, voksholdige eller kemisk klistrende smørmidler. For under brugen udsættes motorcykelkæden for et konstant bombardement med støv, snavs, sand og grus, der har en irriterende evne til at sætte sig fast. Og jo klæbrigere kædesmøring du bruger, desto mere skidt klistrer der sig fast på kæden og kædehjulene. Her starter skidt-blandingen alle tiders veritable slibeproces, der kun kan stoppes på en måde: Ved en tidskrævende total-afvaskning.

Klæbrige smøremidler er bedst på langtur, på motorvej og i regn!
Der findes naturligvis også "mellemklæbrige" sprays, der ikke klæber ret meget snavs til sig, selv om de sidder godt fast. Fx BelRay Super Clean Chain Lube og Castrol Chain Spray O-R. Generelt bør disse relativt dyrere smøremidler kun sprayes på en gennemvarm kæde og de skal helst dampe af i nogle timer, før de bliver ordentligt siddende.

Den smørende virkning holder i reglen noget længere (op til dobbelt så langt som de tyndtflydende - altså 200-400 kilometer), men de er i reglen også meget mere tidskrævende at vaske af. Og tiltrækker i reglen noget mere skidt end de tynde midler.

Folk der hyppigt kører langtur på motorvej eller elsker at udnytte samtlige hestekræfter fuldt ud har øjensynlig en del til fælles med de få motorcyklister, som elsker at køre i regn, og de som kun sjældent husker eller gider at smøre kæde: Arketyperne har brug for og glæde af markedets stærkt klæbrige eller kemisk særligt vedhæftende smøremidler.

Netop denne type smøremidler går der mindst tredive af på dusinet. Nogle skilter med særlige kemiske sammensætninger, andre med tilsatsstoffer som kiesel, carbon, keramik osv. Men de bedste af slagsen (fx Motorex Chainlube 622 Strong, S100 Weisses Ketten Spray og Castrol Chain Wax) bibeholder til gengæld en vis smørende effekt over selv meget lange distancer.

400-800 kilometer er ikke urealistisk med en gedigen tilsøling med klæbrige smøremidler. Til gengæld kan du være forvisset om, at der efterfølgende vil være lige så mange kilometers snavs på kæden og dens omgivelser. Derfor er sliddet på kæde og kædehjul tilsvarende stort.

O-ringene glider ikke så godt på det sejt klistrende stads, som hvis de var smurt med tynde, penetrerende smøremidler. Så jeg smører jeg hellere lidt, tyndt og ofte end meget, tykt og sjældent!

Husk: Det er i reglen meget sjovere at køre end at rense kæde!
Affedtning kommer du nu ikke uden om. Afvaskning i felten klares nemmest med en af markedets specielle kæderensemidler. Jeg selv er meget begejstret for schweiziske Motorex Chain Clean 611, der er super effektiv med sin enormt stærke penetrationsevne, som igen skyldes ultralav viskositet og anvendelsen af stærke og meget flygtige kemikalier med minimal overfladespænding.

Bruger du denne type rensemidler og har du hidtil kun anvendt små veldoserede mængder af de tyndtflydende smøremidler, kan du i mange tilfælde rense kæden helt til bunds uden manuel assistance med en lille stiv børste. Til gengæld holder selv de største dåser sjældent ret længe med denne metode. Med effektiv brug af en lille stiv nylonbørste kan du i reglen nå dobbelt så mange afvaskninger per dåse. Og børsten er udpræget fordelagtig hvis du rengør kæden med penetrerende antirust-sprays såsom CRC 5-56, WD40 eller Motorex Joker 440.

I farten vil jeg lige anbefale et par midler, som egentlig burde kaldes for højeffektive basiske "sæber". Jeg tænker her på K.O Wacks S100 Total Reiniger Mit Gel Formula, Motul’s Moto Wash, Motorex’ Moto Clean 900 og modsvarende supermidler fra Shell, BelRay og alle andre mærker. Også disse kan bruges til at rense kæde med, hvis ellers du husker at skylle efter med vand, så sæberesterne ikke får lov til at sidde og tørre ind.

Vil du hellere vaske kæden af i fred og ro, anbefaler jeg gammeldags og relativt prisbillige midler som fx petroleum eller til nøds lugtfri terpentin, der desværre har den bi-effekt at det sommetider er ret aggressivt overfor kædens O-ringe. Også TechniClean og lignende industrielle rensemidler virker effektivt, men husk at de ALDRIG må skylles ud i naturen.

Bedre er det nok med markedets knapt så aggressive kæderensemidler, fx Lubral (Elkalub) FLC-675, der normalt kun distribueres i flydende form, selv om producenten Chemie-Technik Gmbh også producerer en spray-udgave med tillægsbogstaverne R+S. Læs mere herom på lubral

FLC-675 har foruden sine snavs-opløsende egenskaber også en begrænset smøreevne. Men det har mange andre midler nu også. Både FLC-675 og franske Motul’s Moto Wash samt Motorex’ Chain Clean 611 og mange andre har en vis anti-korroderende effekt. Men det betyder ikke at du skal nøjes med disse midler, når du vil opbevare din motorcykel over vinteren. Igen og igen må jeg anbefale de tyndeste, penetrerende olier a la WD 40 og Motorex 440 Joker.

Afslutningsvis vil jeg lige slå fast, at der ikke findes et eneste middel på markedet, som fungerer perfekt. Alle har fordele og ulemper. Giv dig derfor god tid til at forstå midlernes virkning og sætte dig ind i den praktiske omgang med dem. Det er jo ikke kun antallet af smøringer og afvaskninger, som bestemmer kædens liv. Men i høj grad din forståelse for timingen af den personlige indsats. På den måde er smøring faktisk sammenlignelig med selve køreoplevelsen.

Må jeg ønske dig tør asfalt, vidunderlige sving og forstående betjente overalt hvor du kommer frem...

Peter Rahbek - entusiast af hele hjertet....


Læs original artikel fra MC-Basen